Google Ads hed tidligere AdWords, men nu er det bare ikke længere kun "Words". Det er blevet en sammenslutning af alle Googles annoncering brands, som inkluderer tekstannoncering, display og shopping.
Google Ads er alt i online annoncering
Google er verdens største søgemaskine. De lever af at levere gode resultater med høj relevans, når du (og jeg og resten af verden) søger i deres maskineri.
Med god søgemaskineoptimering kan du opnå fine organiske resultater i Google. Men det kan være en langstrakt proces, og det er ikke altid nok. For samtidig med at Google viser en liste med de organiske søgeresultater, viser de også annoncer øverst på siden (og ude til højre på en computer). Disse annonceresultater er betalte visninger – de såkaldte Google Ads.
En auktion online
Google Ads fungerer i praksis som en auktion. Du angiver et budget og fortæller, hvor meget du vil give for fx et klik ind til dit website. Er der ingen andre, der har budt over dig på varen/søgeordet, så vil annoncevisningen gå til dig.
Prisen på et klik afhænger af, hvor god din annonce er, hvor stor konkurrence, der er om dine søgeord, og hvor højt du vil være på listen. Prisen er dog udelukkende PPC (pay per click), så du betaler kun når en kunde klikker på din annonce.
Disse annoncer er dem, de fleste kender. Det er også området, hvor de fleste annoncører begynder, og derfor er konkurrencen om pladserne på første side meget stor. Det betyder, at klikprisen er høj for de mest brugte søgeord.
Ved annoncering med tekstannoncer, er opsætning af målgrupper ekstra vigtig. Jo mere specifik din annonce, søgeord og målgruppe er, des bedre vil din annoce performe.
Annocer til Google Displaynetværk består typisk af bannerannoncer. Annoncerne bliver vist på alle hjemmesider, som bruger Google AdSense til visning af annoncer. Du kan få bannerannocer med og uden animation i flere forskellige størrelser.
På Google Adsense sider kan din annoce defineres til at ramme specifikke kundetyper via målgrupper som interesser, geografi, emne og demografi
Shoppingannoncer er primært for webshops og et helt kapitel for sig.
Shoppingannoncer vises i de almindelige Googlesøgninger, i billedsøgninger og i den særligt tildelte "shopping" fane på Google. Da kunden kan se billede, pris og lagerstatus, inden der klikke på annoncen, giver denne type meget tit høj konverteringsrate.
En søgeordsanalyse giver dig visdom
Inden du begynder at bruge store summer på dine annoncer, bør du undersøge konkurrence og marked.
Du har sikkert en idé om, hvad du gerne vil findes på. En mavefornemmelse, der siger dig, hvad dine søgeord bør være. Og den fornemmelse kan sagtens forfølges og bruges. Men vil du basere dine Ads annoncer på viden om, hvad brugerne egentlig søger på – tilføjet relevant info om søgefrekvens og konkurrence - så er en søgeordsanalyse et virkelig stærkt værktøj.
Sådan en kan vi tilbyde dig til den nette sum af 1.950 kr. + moms.
Ps. Har du en gmail, har du også en Ads konto – uanset, om du bruger den eller ej. Den ligger og venter på dig.