Søg og du skal finde:
CONTENT MARKETING
Om content marketing

Det kræver tålmodighed at arbejde med content marketing

Men hvorfor så overhovedet bruge tid på det?

Hvad er content marketing

Helt lavpraktisk, handler content marketing om at være en ekspert på dit område. Lever værdifuld information til din målgruppe, som direkte eller indirekte giver et ønsket resultat. 

 

Hvorfor er det nu nødvendigt 

Formålet med Content marketing er at opnå opmærksomhed og genkendelse omkring en virksomhed, et brand eller en ydelse ved at levere værdifuldt indhold som:

Skaber loyale kunder
Øger salget
Giver færre omkostninger

content AIDA model

Content marketing handler ikke om dig.

Det handler om dine kunder og DERES interesser og behov. 

Content marketing som fokuseres på dine kunder kan opdeles i 4 stadier.

OpmærksomhedInteresse - Behov - Aktion

 

 

Opmærksomhed

SE MIG! SE MIG!

Traditionel marketing handler om at fortæller verden hvor sej du er, content marketing handler om at være det.

 

FOKUSER OG FORSTÅ
skab opmærksomhed

Inden du kan skabe opmærksomhed, er du nød til at forstå sin målgruppe. Glem alt om at sælge og fokuser på målgruppens behov, så får du opmærksomhed uden at spørge efter den.

Trikket er at finde det område hvor dine kunders og dine egne interesser overlapper. Dette område er i fagsprog kaldet "sweetspot" 

I første omgang kikker vi på overskrifter.

SE HER SE HER
gode titler
Hemmeligheden bag den perfekte overskrift

En overskrift som er bygget op omkring formlen: resultat + tid + krav er et rigtig godt sted at starte.

For eksempel:

Sådan laver du en overskrift + på 2 minutter + uden nogen form for erfaring

Eller: Skriv brugbare overskrifter + hver dag + der fanger dine kunder

Hold hvad du lover
Hold hvad du lover

Spil på tangenterne som f.eks håb, drømme, frygt og barrierer, men lov ikke mere end du kan holde. 

Frygt tangenten spiller en kæmpe og misbrugt rolle på de sociale medier. Du har med garanti set en overskrift i retningen af: Hun købte den nye iPhone 11, men opdagede hurtigt den frygtelige…

Det er NÆSTEN ikke til at lade være med at klikke på det link – hvis altså du lige har købt en iPhone 11.

Overskriften har gjort sit arbejde, den har tiltrukket et klik, MEN har den leveret hvad der var lovet?

 

Interesse

YDDYB MED EN BESKRIVELSE

Du kan skabe interesse inden brugeren kommer til din hjemmeside.

 

VÆR EN ÅBEN BOG
gode titler

Du skal skabe interesse inden brugeren kommer til din hjemmeside, ved en Google søgning er det oftest den uddybende beskrivelse under overskriften. Bruger vi eksemplet fra før, kan vi uddybe således:

Sådan laver du en overskrift på 2 minutter uden nogen form for erfaring.
Skriv overskrifter som om du aldrig har lavet andet, download skabelonen helt gratis her.

(ok du skal ikke snydes - vi HAR faktisk en skabelon her)

TÆNK UDENFOR BOKSEN
tænk udenfor boksen

Hvis du har hørt det 1000 gange før, er det ikke der du skal fokusere din indsats.

Prøv at finde emner som er relateret til din branche.

Ved du f.eks. hvorfor det hedder en Michelin Restaurant? – Det er nemlig et af verdens første stykker content marketing, og jo det har faktisk noget med dæk at gøre, og ikke den slags der er rundt om maven.

Nysgerrig? – så se eksempler nederst på siden.

Vil du vide hvad danskerne går op i?

Her er den helt overordnede model for Danskerne i 2021.

Brug søgefeltet "Udforsk emner" øverst - så kan du prøve med dine egne produkter og interesser.

 

Behov

SKUB ELLER TRÆK

Content marketing benytter TRÆK teknikken. Vil du vide mere om SKUB teknikken, hvor kunder/brugere får leveret indhold via annoncer, bannere, og nyhedsbreve, så se med her.

 

PULL
træk kunderne ind

TRÆK teknikken som du sikkert har hørt omtalt i den engelske version PULL.

Teknikken bygger på behov, om det er eksisterende eller skabt.

Eksisterende behov: Målgruppen har brug for at spise og leder efter rugbrød.

Skab behov: Målgruppen leder efter rugbrød og ser flødekager ved siden af.

Pull teknikken består i at kunder/brugere motiveres til selv at opsøge informationen. Hvor det er dit ansvar at levere information og/eller en løsning.

GIV SVARET
dæk kundens behov

TRÆK teknikken bruges når kunden allerede ved hvad de leder efter. Din opgave er derfor at besvare dette behov. Det gode ved denne form for marketing, er at du kun får besøg af kunder som allerede leder efter dit indhold.

INDHOLDET
content

Når det gælder content marketing, er første regel ”no bullshit” og ingen salgstaler.

Tal om løsninger - ikke midler. Her i huset kunne eksemplet være:

Sig ikke: Vi har fået en GMP Qtopic-380 sleeking.

Sig i stedet: Nu kan du få dit navn i guld på visitkortet.

Lav indhold set fra flere sider med let læsbar tekst, billeder, grafik (infografik) og video.

 

 

Aktion

CALL TO ACTION

Når du har dækket kundens behov, kan du spørge om de har lyst til lidt dessert.

call to action

Call to action.

Selv om dette lugter lidt af SKUB teknikken, er det ok at tilbyde ekstra her.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Besvar vores spørgeskema

Giv os en anmeldelse

Ring til...og få svar.

 

 

Video

SKAB INTERESSEN

I samarbejde med Anja fra Webfront har du mulighed for at få professionelle videoer, optimeret til online visning.

Kan du få din bruger til at se en video, spiller det en stor rolle i værdien af din hjemmeside i Googles øjne, her tæller man nemlig ”time on site”. Logikken i det er at, hvis en bruger tilbringer lang tid med dit content, så må det jo være værd at læse.

 

Rekruteringsvideo

Rekrutterings videoer for virksomheder; vis din virksomhed indefra og tiltræk de rigtige kandidater. Videoerne tilrettes brug på Linkedin, Facebook, Youtube, Instagram, hjemmesider mm. der hvor i er synlige.

Virksomheds præsentation

Virksomheds præsentation fra produktion til færdig produkt udført i dansk design

Produktvideo

Med en webfilm om din virksomheds produkter og serviceydelser skaber du en tydelig og målrettet kommunikation til dine kunder.

 

Eksempler

INDSATS OG UDBYTTE

Herunder har vi korte eksempler på content marketing når det er enestående.

 

  • Michelin guiden
    Allerede i 1900 blev bogen udgivet i Frankrig, hvor formålet helt kort var "at sælge flere dæk". Dette blev gjort ved at udgive en guide bog med anbefalede spisesteder, lige i nærheden af værksteder som kunne udskifte dine dæk, alt imens du gufflede en lækker middag.

    At det så er blevet en hel anden historie og en anbefaling i højeste karakter, behøver vi vist ikke uddybe her.

    Her finder du guiden online

    Jyske Bank TV
    Her ser vi et eksempel på content marketing efter alle kunstens regler. Et medie som informerer, guider og underholder, uden direkte at sælge en vare.

    Der er noget for alle, lige fra Hr. Jensens drøm om en Tesla til Hr. Bossmand som interesserer sig for investering.

    Prøv at se med her.

    Karolines køkken
    I 1962 uddag De danske Mejeriforeninger løsblade med opskrifter, som skulle lære de danske husmødre at lave god mad ganske gratis. Senere blev det til en bog med alt det bedste.

    Karolines køkken er nu ejet af Arla Foods og er også en online portal, stadig med gratis opskrifetr. Bogen er dog ikke længere gratis, men kan købes på portalen. 

    I "gamle" dage havde ingredienslisten Karolines køkken produkter med som en eller 2 dele, den dag i dag, kan du købe det hele med et enkelt klik, leveret til døren.

    Se den online