Markedsføring får ofte et lille budget i en virksomhed, samtidig med at der forlanges en masse resultater. Som nystartet iværksætter, er det ikke altid nemt at overskue, hvor markedsføringen vil have størst effekt.
Markedsføring på 6 måder
Hvor får du mest muligt ud af dine markedsføringspenge, når du vil have flere eller bedre kunder?
Markedsføring er mere end "bare" en udgift.
Først og fremmest bør markedsføring ikke ses som en udgift på lige fod med fornøjelser eller "nice to have". Store virksomheder er ofte blevet store, fordi de har været gode til at bruge deres markedsføring. Når markedsføringen er god, tiltrækker det nye kunder og flere ordrer.
Nye tiltag i din markedsføring indebærer altid en vis usikkerhed i forhold til virkemidler, derfor er det en god ide at tage det i bidder, hvor effekten bedre kan måles. I virkeligheden behøver markedsføringen ikke indebære store investeringer - simple metoder kan ofte være ret effektive.
Markedsføringskanaler
Er det er online markedsføring, tryksager, direct mail eller en kombination, der vil virke bedst for dig? Det afhænger af din målgruppe og dit produkt. Som hovedregel siger man, at online handel skal markedsføres online. Lokal handel skal markedsføres lokalt og så videre..
Her har du en kort oversigt over de vigtigste metoder og de mest almindelige kanaler.
Designlinje, brochure, plakater, flyers.
Mulighederne er uendelige. Det første skridt bør dog være en designlinje som alt andet kan bygges på.
Fagblade, dagblade, tv, radio, offentlige transportmidler.
Her kan du vælge meget specifikke målgrupper og rækkevidde afhængig af formålet og budget.
Hjemmeside, søgemaskineoptimering, nyhedsbreve, bannere.
Mulighederne for online markedsføring begrænser sig kun til budget. Her kan kanal og målgruppe være ekstremt detaljeret, og effekten af den online markedsføring er nem at måle. Det er dog værd at notere sig, at en hjemmeside sjældent kan klare din markedsføring alene.
Facebook, Google+, Instagram, Pinterest, Twitter, LinedIn.
De sociale medier er også en del af den online markedsføring. Med sociale medier er du i direkte kontakt med dine nuværende og kommende kunder. Sociale medier kræver for det meste et aktivt og ganske omfattende, kontinuerligt arbejde for at være effektiv. Men når det er effektivt, er det også RIGTIG effektivt.
Messer, receptioner, events.
Muligheden for at markedsføre dig på messer og andre steder, du møder dine kunder, er oftest afhængig af andre markedsføringsteknikker. Her er "hands on" en vigtig del, og produkt/firmapræsentationer en stor del. Her møder du dine kunder direkte og har mulighed for at svare på spørgsmål med det samme.
Vareprøver, sponsorater, identitets materialer.
Denne type markedsføring kender de fleste: Gratis ting! Ved hjælp af gaver kan du gøre opmærksom på din virksomhed som en helhed, blive synlig i gadebilledet og afprøve nye eller eksisterende varer på rigtige kunder.
Hvilken type markedsføring er så den rigtige?
Inden du beslutter dig for at lave en brochure, flyer eller plakatkampagne, så er det værd at overveje, præcis hvad formålet med din markedsføring er. Oftest er det at få nye kunder, sælge mere af en bestemt vare eller at gøre opmærksom på nye tiltag, så du skal som udgangspunkt starte med din målgruppe. Er det nye kunder, eksisterende kunder eller et helt andet marked?
Nye kunder skal tiltrækkes med små portioner af din virksomhed. For meget information på en gang kan være overvældende og give et negativt udfald, og du har ofte en konkurrent at skulle sammenlignes med.
Nuværende kunder kender allerede dit brand eller dine services, så de skal have en bekræftelse af, at du stadig er det rette valg.
Et nyt marked kan være miks af de 2 første eller en styrkelse af dit brand på områder, hvor det hidtil ikke har været kendt. Er det noget helt nyt, som aldrig er set før, så gælder det om at uddanne både forbruger og medier.