• Undgå straf fra Google Sørg for, at din hjemmeside er optimeret til visning på smartphones pr. 21. april eller mist værdifuld trafik fra mobile…
Du er her: web - Sociale medier - Facebook - Business Manager

Facebook Business Manager

Hvis du er vant til at arbejde i Google Analytics, kender du også princippet bag Facebook Business Manager. I stedet for at have mange konti og lige så mange brugernavne og login, har du én konto og et login, hvor alle sider samles. Ja faktisk logger du blot ind med samme login, som du bruger til din private facebookprofil. Og fra denne konto administrerer du alle dine sider. Både sider, du selv opretter, og sider andre giver dig adgang til. Det er smart.

 

Facebook Business Manager er altså valget for dig;

- hvis du har brug for mere end 1 annoncekonto (og 1 pixelkode)

- hvis du har brug for at få adgang til andres sider og/eller annoncekonti

- hvis du har mange personer, der skal samarbejde om en side på forskellige adgangsniveauer

 

Kom i gang med at bruge Facebook Business Manager med det samme her

 

Facebook Business Manager administration

Når du er logget ind i Business Manager er brugerfladen en noget anden og toppen er blevet grå og ikke den vanlige blå. Du skifter helt enkelt mellem Business Manager og din personlige profil ved at klikke på pilen oppe i højre hjørne.

 

Giv personer adgang på forskellige niveauer

Som du altid har kunnet, kan du også i Business Manager tildele andre roller på din side. Titlen som sideadministrator giver fuld råderet over siden. På niveau med dig selv. Skal man kunne mindre, er der også rollerne sideredaktør, sideordstyrer, sideannoncør og sideanalytiker at vælge imellem.

 

Du administrerer ikke kun sider, men også annoncekonti

Her bliver det ekstra smart. Skal du have en ekstern partner, som fx os, til at hjælpe dig med at annoncere og køre kampagner på Facebook, kan du også via Business Manager give adgang til din annoncekonto og dit betalingskort. Det betyder ikke, at man kan se dine kortoplysninger og der er ingen fare for misbrug. Men vi kan annoncere på dine vegne, inden for de rammer, du sætter.

 

Facebook rapporter og facebookpixel

Facebook er jo ikke et analyseværktøj på niveau med Analytics, men de kommer faktisk med nogle enkle og ret fine rapporter, der fortæller dig, hvordan dine annoncer præsterer. Disse rapporter har du naturligvis adgang til via Business Manager.

 

Du har måske også hørt om facebooksporingspixel før. Du har måske endda leget lidt med det. Hvis du har det, har du sikkert også ærgret dig over, at du kun kan have en enkelt af slagsen. Her bliver Business Manager (også) genial. I Business Manager kan du nemlig tilknytte en pixel til hver enkelt annoncekonto og dermed til hver enkelt side.

 

Ved du slet ikke, hvad sådan en pixel er for en størrelse, så lad mig kort forklare. Lad os sige, at du kører en facebookkampagne for et nyt produkt, du lige har lanceret. Det kunne være en bog. Kunne det så ikke være meget sjovt at kunne se, hvor mange salg, du får som direkte resultat af din annoncering på Facebook? Det kan du med en pixel. Pixelen lægges i koderne på din hjemmeside, og i Facebook kan du så sætte en regel op om fx at spore, hvor mange der ender på siden ”tak for din ordre” på din hjemmeside. Dermed får du et ret præcist indblik i det salg, dine annoncekroner har resulteret i. Jeg bliver nødt til at sige det igen… Genialt.

Husets FB-ekspert

Dorte Wiborg - dw@degngrafisk.dk